آنتی فتنه

تقدیم به سلاله‌ی پاک فاطمة‌الزهرا(سلام الله علیها)؛ امام خامنه‌ای

آنتی فتنه

تقدیم به سلاله‌ی پاک فاطمة‌الزهرا(سلام الله علیها)؛ امام خامنه‌ای

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

سلام ما به محرم ...

به آقای بی کفن ...

.

.

.

آقا سلام ...

۲ نظر ۱۶ آبان ۹۲ ، ۱۶:۴۴
محمد

صلی الله علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک ...

محرم است.. ماه عزای حسین(علیه السلام) و ماه پیروزی خون بر شمشیر و اینجا هیئت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق (علیه السلام) . این یادداشت چند کلامی است به منظور چرایی تفاوت این هیئت..

ابتدا مشخص است که تمامی هیئات عزای سالار شهیدان در همه جای دنیا از جمهوری اسلامی ایران گرفته تا غربی ترین کشورها محل انس با خدا و اهل بیت (علیهم السلام) است. پس هدف این یادداشت واکاوی میزان ثواب در هیئات نیست بلکه مقصود، نوعی نگاه خاص به محتوای مطالب و مداحی هایی است که در مجالس گوناگون مطرح می گردد. بسیاری از محافل در مداحی و مرثیه سرایی فقط جنبه ی شور را در نظر می گیرند که البته شور در مداحی و عزاداری خوب است اما در کنار بحث شور، بحث شعور و معرفت نیز وجود دارد که باید شدیدا مورد توجه قرار گیرد. حال در کنار این الزامات، بحث بصیرت افزایی مستمعین را نیز باید در نظر گرفت، چه در بیانات عالم و سخنران و چه در محتوای شعر و مداحی و حتی مناجات ها.

امام خامنه ای (حفظه الله) در جایی راجع به اهمیت مداحی فرموده اند :" کار مداحی کار بزرگی است، کار مهمی است، حرفه ی بسیار اثرگذاری است؛ می تواند مصداق درشت و برجسته ای باشد از مجاهدت فی سبیل الله.اینکه می گویید ما حاضریم در میدان حضور داشته باشیم، این برای هر کسی یک جور حضور است: یک روز انسان توی میدان جنگ ظاهری است، یک وقت انسان در میدان پیکار با دشمنانی است که در جنگ های فرهنگی و جنگ های نرم وارد مبارزه شده اند؛ این یک جور دیگر پیکار است؛ اقتضای خودش را دارد. در کار شما مداحان، در میدان بودن و مجاهدت کردن، یعنی ارائه ی سخن اثرگذار و بیان هدایتگر برای دلها؛ البته با شیوه های هنرمندانه .... "  [1]

 جنبه های گوناگونی هم وجود دارند که بر تاثیر پذیری مخاطبان می افزاید. بطور مثال فرازهایی از وصیت نامه ی شهدای عزیز در مسائل گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با به تصویر کشیدن عکس های مرتبط با موضوع. همچنین گاهی اوقات یک تابلو نوشته در مسیر عبور و  مرور عزاداران مطلبی را به مخاطب القا می کند که همان بدو ورود تلنگری می شود تا بداند برای چه به مجلس عزای حسین(علیه السلام) می آید...

توجه! توجه!   اگر شهید نشوی، می میری..

ما با ولایت زنده ایم...  تا زنده ایم رزمنده ایم ...

اینگونه تابلو نوشته ها در همان ابتدای مسیر ورود می تواند انسان را هوشیار تر کند.  س‍پس که مستمع وارد حسینیه یا مسجد می گردد با خوشامد گویی خاص مواجه می گردد. اینها همه در کنار هم انسان را مهیا می کند تا با هوش و حواس بیشتری به صحبت ها و تحلیل های سخنران که هیچ وقت هم در صدر اسلام توقف نمی کند گوش کند. می داند که مسائل مهمی هست که قرار است در ادامه ی ذکر تاریخ صدر اسلام آورده شود و آن مسائل همان تحلیل شرایط روز جهان اسلام است. شرایطی که یزیدیان زمان(استکبار جهانی) می خواهند برای جمهوری اسلامی ایران بوجود بیاورند و این مطالب در سخنان عالم هوشمند و بصیر نمود پیدا می کند.که البته حضور سرزده ی بعضی مسئولین نظام نیز در این محفل دلیلی است بر خاص بودن فضای گفتمانی و نوع نگاه به عزاداری و مرثیه سرایی.

در مداحی و ذکر مصیبت مداحان هم همینطور است. در خلال عزاداری و سینه زنی،‌ مستمع نسبت به وظایفی که باید به لحاظ اجتماعی و سیاسی در زمان خود انجام دهد  آگاه می شود و بصیرت افزایی و تبعیت از ولایت بدون چون و چرا را همراه و آمیخته با شعور سیاسی یاران عاشورای سال 61 هجری قمری کربلا به مخاطب می فهماند.  تمامی این موارد و مسائل از قلم افتاده ی دیگر است که موج جوانان و دانشجویان ولایتمدار و انقلابی را از سراسر شهر به اینجا می کشاند که در کنار اینها حضور دانشجویان کشور های خارجی و البته دوست در این هیئت جلب توجه می کند..

1- بیانات در سالروز ولادت حضرت فاطمه ی زهرا(سلام الله علیها) - 89/3/13

منتشر شده در: رجانیوز - خبرگزاری دانشجو

۰ نظر ۱۴ آبان ۹۲ ، ۱۴:۴۴
محمد